Mineraalained

iDevice ikoon

Inimorganismis puudub piisav mineraalainetevaru, et üle elada nende pikaajaline vaegus.Samuti viib nende üleküllus haigestumiseni.

Ca üks tähtsamaid makroelemente. Peamine funktsioon-koostöös fosforiga luukoe moodustamine.Vajadus eakatel: 1200- 1500 mg ( www.osteoporoos.ee)

Ca omastamine oleneb toidu koostisest. Paremaks omastamiseks vajalik toidus Mg, Zn, laktoos, D ja K vitamiin. 80% Ca saadakse piimast ja piimatoodetest. Halvendab Ca omastamist: kiudaineterikas toit,toidurasvade ainevahetuse häired, alkohol, keedusool, sahharoos, tsitruselised,äädikas, oblikhapped.

http://www.toitumine.ee/kaltsium/

Tähtsamate mineraalainete nimetused ja allikad

Mineraalaine tähis Mineraalaine nimi Parimad allikad
Makroelemendid
Na naatrium keedusoola (NaCl) koostises, valmistoidud, juust, leib, konservid, lihasaadused, oliivid
K kaalium taimse päritoluga toiduained: köögiviljad ja kaunviljad
Ca kaltsium piim ja piimatooted, kala, tumerohelised taimeosad
Mg magneesium täisteratooted, pähklid, lehtköögiviljad, idandid
P fosfor täisteratooted, piimatooted, linnu- ja veiseliha, kala, seemned
S väävel toidud, mis sisaldavad aminohappeid metioniini (teraviljatooted, pähklid) ja tsüsteiini (liha, kala, sojaoad, teraviljad) sisaldavaid valke
Cl kloor keedusool
Mikroelemendid
Fe raud maks, taine veise- ja sealiha, täisteratooted
Zn tsink mereannid, liha, täisteratooted, munad, kaunviljad, maks, seemned, idud
Cu vask maks, kakao, seemned, pähklid, punane liha, mereannid
Mn mangaan idud, helbed, kliid, pähklid, teraviljatooted, ananass
I jood merekala, mereannid, tursamaks, jodeeritud sool
Se seleen valgurikkad loomsed toiduained (liha, munad), kala, seened ja täisteratooted

www.toitumine.ee

 

Tähtsamate mineraalainete tarbimissoovitused eakatele päevas

Vanus, aastates

Kaltsium, mg

Fosfor, mg

Kaalium, g

Magneesium, mg

Raud, mg

Tsink, mg

Vask, mg

Jood, mg

Seleen, mg

Naised

61–74

800

600

3,1

280

9

7

0,9

150

40

>75

800

600

3,1

280

9

7

0,9

150

40

Mehed

61–74

800

600

3,5

350

9

9

0,9

150

50

>75

800

600

3,5

350

9

9

0,9

150

50

Allikas. Tervise Arengu Instituut. Eesti Toitumistaeduse Selts. Eakate inimeste toitumine ja kehaline aktiivsus.Tallinn 2008

http://www.terviseinfo.ee/web/failid/eakate_toitumissoovitused_14_01_08.pdf